lunes, 20 de octubre de 2008

¿Por qué somos altruistas?

Diversos experimentos de juegos muestran que los agentes no siempre actúan egoístamente. Esa actuación se trata de explicar la motivación moral de la toma de decisiones de una visión evolucionista desde la neuroética. Algunos autores distinguen entre el altruismo biológico, aquel que asegura la supervivencia y reproducción, del altruismo psicológico, la intención consciente de ayudar a los demás.

Desde naturalrationality se critica esa diferenciación argumentando que los animales también desarrollan altruismo psicológico, el altruismo humano está influenciado por motivos biológicos y que el comportamiento prosocial de humanos y animales se entiende por la cooperación en la economía natural.

With Darwin, natural economy began to be understood with the conceptual tools of political economy. The division of labor, competition (“struggle” in Darwin’s words), trading, cost, the accumulation of innovations, the emergence of complex order from unintentional individual actions, the scarcity of resources and the geometric growth of populations are ideas borrowed from Adam Smith, Thomas Malthus, David Hume and other founders of modern economics. Thus, the economy of nature ceased to be an abstract representation of the universe and became a depiction of the complex web of interactions between biological individuals, species and their environment—the subject matter of ecology. Consequently, Darwin’s main contributions are his transforming biology into a historical science—like geology—and into an economic science.

I take the economy-of-nature principle to be a refinement of the natural selection principle: while it describes general features of the biosphere, it puts emphasis on the intersection between individual biographies and natural selection, and especially on decision-making. On the one hand, the decisions biological individuals make increase or decrease their fitness, and thus good decision-makers are more likely to propagate their genes. On the other hand, natural selection is likely to favor good decision-makers and to get rid of bad decision-makers. Thus, if our best descriptive theories of animal and human economic behavior indicate that all these agents have prosocial preferences and make altruistic decisions, then these preferences and decisions are not maladaptive and irrational. They must have an evolutionary and an economic payoff. Markets and natural selections requires cooperation, even if the deep motivations are partly selfish. Fairness, equity and honesty are social goods in the economy of nature, human and non-human.

En definitiva se trata de extender el vínculo desde la familia a grupos donde las relaciones genéticas son cada vez menos reconocibles, llegando a establecerse relaciones de altruísmo recíproco, indirecto, generalizado o fuerte. Esa ampliación es el, denominado por Fukuyama, radio de confianza que vendrá determinado por el capital social de una determinada comunidad. La economía requiere unas relaciones de confianza entre personas y grupos y de una sociedad civil sana y dinámica que actúe sin miedos para que los individuos puedan dar lo mejor de ellos mismos. El bienestar depende de la confianza, de la confianza entre trabajadores y empresarios, de la confianza entre individuos o grupos y de su capacidad de colaboración.

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